10 september 2009

En god soppa!

(Klicka på bilden för större text)

Jag vill tipsa om en jättegod och enkel soppa, från en av mina favoritkokböcker. "Kärlek, oliver & Timjan" av Anna och Fanny Bergenström. Soppan är lika god både kall och varm. Och min 6-åriga tjej älskar den....

Skala och grovhacka löken. Fräs den lätt i olivoljan . Lägg ned tomaterna skurna i små bitar. Dela zucchinin i småbitar - lägg ned i kastrullen. Klicka i tomatpuré och rör om. Slå på vatten, lägg ned buljongtärningar, socker, salt och peppar. Koka upp och låt koka sakta under lock 20 min. Pressa i vitlöken och koka ca 10 min. Mixa soppan med mixerstav, mixa med en kruka basilika - spara lite till garnering. Tillsätt lite extra vatten om soppan är för tjock. Servera med ett gott bröd. I barnens soppa kan man röra ned en klick créme fraice eller en skvätt mjölk.

Bon apetit!!

Ps. På sommaren brukar jag servera soppan kall i små glas. Och den brukar alltid göra succe.

1 kommentar:

Vit som snö sa...

Hej och tack för titten!
Vad kul att du vill tävla hos mej om säcken!
Åhh, soppan kommer från en av mina favvokokböcker! Älskar recepten däri men just den soppan har jag inte provat. Måste se till att göra det! Såå fin Myran-såsskålen var- tur att du hann knipa den!
Ha det gott! Kram Cilla