23 september 2009

Prenumerera på Blogg-inlägg

Hej,
för en tid sedan så såg jag att någon ställt frågan - "Hur gör man när man vill prenumerera på blogg-inlägg?". Så idag tänkte jag tipsa om ett sätt som jag tycker är ypperligt.
Programmet Feedly - vilket är en magasin-liknande-startsida som bygger på Google Reader och Twitter. Ett Google Reader konto har ju alla ni som har en blogg via "Blogger" eller ett e-postkonto hos Gmail. Här kan ni läsa mer om feedly

Men ungefär så här fungerar det efter att man laddat hem feedly:
Då lägger sig en grön liten ikon till vänster uppe i "adressfältet" när man startar firefox (du kan se den tydligare om du klickar på bilden nedan) då behöver man bara klicka på feedly-ikonen, så kommer man till inloggningssidan till sitt google-konto.
När man loggar in så öppnar sig en sida med alla de senaste blogg-inläggen från de bloggar du prenumererar på. Det kan se ut så här:För att lägga upp en prenumeration på favorit-bloggarna så går man in på sin favoritblogg, väl inne så klickar man på den lilla oranga eller blåa ikonen till höger uppe i "adressfältet" (här på min blogg är den orange) och väljer "Prenumerera på (ex) betongkrukan via RSS" så öppnar sig feedly och en ruta som säger "create new subscription" och då väljer man "Subscrive". Så är det klart. Man kan lägga upp olika mappar och fixa och organisera sina prenumerationer. Man kan spara, dela o s v... om man har lust...prova dig fram. Jag tycker detta är kanon.

Man behöver inte surfa runt på en massa olika bloggar för att kolla efter nya inlägg, man behöver bara gå in på feedly och få alla nya blogg-inlägg serverade.

Lycka till hälsningar Monica

2 kommentarer:

Camillas Mitt Ljuva Hem sa...

Hallå Monica!
A-m skvallrade om att du fanns här:)
Jag har länkat till dig, ok?
Hoppas att allt är väl med dig, gubben & Emma!
Du...jag tänkte att vi kan ju göra en bytesaffär...dokumentet mot lite grejer härifrån;) Affari kommer i veckan (Stora glasklockorna bla) och M-gården skickas till oss under nästa vecka!
Ha det gott!
Kramar Camilla

Lydia sa...

Min man lämnade mig och min son och kom aldrig tillbaka förrän Dr Sunny ingrep. Min berättelse är inte annorlunda än andra som har tagit sig tid att dela den med världen. Jag hade äktenskapliga problem med min man på grund av vilka han lämnade mig och reste till en annan stad. Vid något tillfälle var jag deprimerad och fick hjälp från ingenstans tills jag kom i kontakt med Dr.Sunny som hjälpte mig. Han återställde kärleken och kontakten mellan mig och min partner och efter 48 timmar fick jag tillbaka honom som utlovat. Precis som alla andra som pratar om honom är jag här för att säga bra saker om honom och tacka honom för att han förde tillbaka glädje i mitt liv. Det kommer inte att misslyckas om du försöker hjälpa honom också. Bara WhatsApp honom: +2348082943805 eller så kan du maila honom på: drsunnydsolution1@gmail.com