24 maj 2012

Ett oäkta lejon

Hej i det sommarsköna Sverige!
Äntligen så kom då det vackra vädret till oss! Jag njuter och längtar till helgen då jag får lämna kontorsmiljön och njuta fullt ut! Svensk sommar är verkligen något speciellt.


Finns det något mer franskt än den lilla soppskålen som pryds av ett lejonhuvud? Jo kanske några grejer, men denna lilla älskade skål är väldigt fransk och otroligt omtyckt! Den skapades ursprungligen av det anrika franska företaget Pillivuyt. Idag så finns det en uppsjö av billiga kopior.

Jag, skrotmaja nr ett har bestämt mig för att vara lite snobbig när det gäller lejonskålar och bara köpa skålar tillverkade av välrenommerade franska företag. Inga kopior här inte. 


Men så härom dagen så sprang jag på en kopia, en stor sådan som jag trots allt inte kunde motstå just på grund av storleken. Det är en soppterrin som jag tänkte kan bli fin att fylla med en blomma. Och nu står den här hemma men jag är lite kluven?! Vet inte om jag gillar eller inte gillar?

Tyvärr så är ju Pillivuytporslin väldigt dyrt i Sverige, vilket det inte är i Frankrike. Så när jag var i Paris så passade jag på att köpa en stor soppterrin, så fin och sååå bra pris. Den vackra saltburken fick också följa med mig hem bara för att den är så läcker. Men saltet är också jättegott. Den lilla prisskylten från tiden då Frankrike hade franc inköptes i Köpenhamn för nåt år sedan.

Så har ni vägarna förbi Frankrike, så passa på!

Ha det gott och njut av solen och värmen
Monica

3 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Lejon på skålar är jättefint, och det är ju något visst över huvudet på dom små skålarna. Men din stora terrin kommer du och gilla också, är ju perfekt till en blomma. Och tänk om vi kunde ha så fint salt här i Sv.
Soliga kramar
AnnaMaria

Viola sa...

Hoppas helgen varit skön, här har man haft underbara människor hos sig..synd att du inte var med, ha en fin vecka, kram

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hihi...tack för kommentaren, kan ha varit
spännande på landet hos er...fniss
Kramar
AnnaMaria