10 april 2013

Torsdagstema uteliv - gjut ett fågelbad

Hej,
Är ni som jag fulla av vårlängtan?

Längtan efter den där sköna varma våren som hittills lyst med sin frånvaro är stor! Och denna vecka så handlar temat i Fabriken om uteliv. Några färska utelivsbilder utan snö har jag inga av naturliga skäl. Så idag så visar jag hur enkelt du gjuter ett fågelbad till din trädgård. För våren och sommaren kommer ju så småningom och då uppskattar också fåglarna ett bad! Att gjuta i betong är en av mina intressen, därav namnet på min Blogg.

Bjud fåglarna på ett bad i din trädgård - gjut ett fågelbad

Du behöver:
Betong och vatten.
En hink att blanda betongen i.
Något att röra ihop betongen med, ex. en murarslev, en liten trädgårdsspade eller dylikt.
Ett rabarberblad. Jag "snor" alltid mina hos grannen med öns finaste och godaste rabarber.
Olja och pensel.
En jord eller sandhög.
Och ett par gummihandskar.

Detta är ett av våra fågelbad där massor av fåglar genom åren har tagit sig
ett morgondopp eller gjort sin kvällstoaletten! Smälter in med berget det står på.

 Forma en hög med jord eller sand i passande storlek till ditt rabarberblad.
Om du vill ha ett bad som inte är så rufft och skrovligt så gjuter du ovanpå en lämplig
skiva eller en plastsäck.

  Lägg rabarberbladet över jordhögen. Lägg bladets undersida med de fina ådringarna uppåt.
Vi har gjutit de flesta baden på riktigt stora blad. Pensla bladet rikligt med matolja.

Blanda en hink betong. Jag brukar göra betongen ganska fast, men ändå lätt formbar
 Jag gillar när ytan på badet blir lite ruff och väljer därför gärna grovbetong!
Det finns olika typer av betong. Önskar du lite finare yta så väljer du finbetong.

Sleva upp betongen över bladet och använd händerna för att släta till ytan och forma kanterna med.
Den del som nu är uppåt är fågelbadets botten. Så platta till så att badet får en stabil yta att stå på.

Låt betongen brinna (stelna) i några dagar. Lossa sedan kanterna och vänd badet.
Har du gjort ett stort bad så ta hjälp av någon när du skall vända det,
det är ganska tungt och otympligt  för oftast så sitter det fast en massa jord och sand.

Spola badet rent från sand och jord och peta bort så mycket du kan av rabarberbladet
I detta läge så sitter det kvar en hel del av rabarberbladet, speciellt i fårorna efter bladets ådror.
Men fyll badet med vatten och låt det stå nån dag så löses resterna av bladet upp och lossnar.


Och så här ser badet ut från ovan med sina vackra ådringar från rabarberbladet.
Detta är ett äldre bad i höstskrud!

Lycka till!
Monica

PS. Lycka är när fåglarna badar så det stänker om det!

8 kommentarer:

Hannis sa...

Underbart!
Betong har blivit en favorit även här=))
Det har du varit en inspiration till!

Sista bilden...
Jösses, kan det inte bli varmt nu så vi får uppleva just såna ögonblick?!

Kram Hannis

Anna/Rackarungar sa...

Ja, men kanske... Jag har varje år sagt att detta villa jag göra. Och små betongrosor från muffinsformar. Förra året försökte jag mig på en bokstav, med en pappersmall. Det sprack. Mittenstecket på E försvann. Jag blev sur och la betongskapandet bakom mig. Förträngde mitt misslyckande.

Nu (med lite distans och detta inlägg) känner jag mig fylld av självförtroende. På't igen bar. Eller hur!?

Villa Björkenäs Backen sa...

God morgon !

Så Fint ! :)
Betong är en fafvorit här hemma med.
Gillar just den kontrasen.
Har alltid drömt om ett sådant bad för fåglarna.
Kanske får jag till det ;)
Om inte i år än så nästa sommar då ? :0

Vad fina bilder ! Tavk för inspirationen!

Visst längat man efter riktiga härliga vårdagar.
Den kalla bitande vinden skulle få bytas av till vamt och härligt vind.
Men det kommer väl eller hur ? :0

Ha en fin fortsättning på veckan! Så font det var även med ditt förra inlägg !

Ha det gotg ! Kram från mg

Linnéa sa...

Hejsan,
oh, herregud så vackert. Nu måste jag ta mig själv i kragen och bara gjuta ett blad åt mig. Har säkert tänkt göra det 2 år men inte har det blivit av. Blev så inspirerad av dina vackra bilder. Så fint med grovbetong.
Tack för den härliga inspirationen.
Linnéa

Linnéa sa...

hej igen,
jag satt den sista bilden av bladet på min blogg med länk till din blogg. Bara för att påminna mig själv. För det här vill jag göra. Hoppas det var OK?
Linnéa

Chokladvillan 1910 sa...

Det är riktigt kul att jobba i betong. Jag har gjort några vattenbad av rabarberblad, hur kul som helst ! Fina blir de också. ;)
Må så gott !
Kram Anki

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så bra att man kan vara ute och gjuta,
blir ju inget klet inne då. Bra lektion,
och så fint fågelbad.
Kramar
AnnaMaria

Anonym sa...

Så vackert det var det gamla badet med lite patina... Kanske man skulle ta sig i kragen o göra ett fågelbad.. Måste bara hitta någon jag kan knycka rabarberblad av ;)
Kram
/Gustavsson